Matias Häkkinen kan konsten att spela tillräckligt men inte för mycket.
— Wilhelm Kvist, Hufvudstadsbladet 17.8.2018 (Flatlands)
Cembalisti Matias Häkkisen esineenä kuullaan animaatiossa The Isle of Pingo Pongossa (1938) nähtyä cembaloa tai klavikordia muistuttavaa bambusoitinta. Konsertissa Häkkinen käsittelee instrumenttiaan preparoidun pianon ja puhaltimen tavoin: hän puhaltelee bambuputkiin, kolisuttelee soittimen runkoa ja vasaroi sen kieliä. Ruscican vahva poliittis-teoreettinen ajattelu ammentaa kuvataiteen kentältä, mutta toimii luontevasti myös nykymusiikin yhteydessä. Vahvaa ja moniulotteista teoreettisuutta ei tarvitse kuitenkaan kavahtaa. Kuten avantgarden perinteeseen kuuluu, myös Flatlands -konserttia on helppo lähestyä ilahduttavana ja mutkattoman leikkisänä konserttielämyksenä, jossa kaikenlaiset ennakkoluulot ja pakottavat normit voi jättää huoletta konserttisalin ulkopuolelle.
— Sini Mononen, Helsingin Sanomat 15.8.2018 (Flatlands)
Välimeren alueen barokille ominainen ryöpsähteleväisyys eli konsertin teoksissa ja esityksissä vahvana: — Matias Häkkisen koristeellinen taituruus Storacen ciacconassa.
— Jussi Mattila, Savon Sanomat 24.7.2018 (BarokkiKuopio/La Ritirata)
Kokkosen kirkkaasti hohtava mysteeri kuulosti ”kohtuullisen modernismin” henkistyneeltä edustajalta, muttei lainkaan vanhanaikaiselta. Kapellimestari Dima Slobodeniuk, cembalisti Matias Häkkinen ja 12 jousisoittajaa löysivät sen [Kokkosen ...durch einen Spiegel] keinahtelevista rytmeistä sävelten leikkiä ja elinvoimaa, jotka yhdistyvät rakenteen klassiseen lujuuteen.
— Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 29.6.2018 (Suvisoitto)
Matias Häkkinen hör till våra yngre cembalistförmågor och om ni inte redan lagt namnet på minnet bör ni göra det nu! En energisk och skicklig dynamo vid cembalon som också är konstnärlig ledare för konsertserien Café Barock och egna gruppen Ensemble Nylandia.
— Tove Djupsjöbacka, HBL 25.4.2018 (Klassinen Hietsu)
Häkkinen tämmäsi cembalolla kuin vanha tekijä.
— Jukka Isopuro, HS 23.4.2018 (Klassinen Hietsu)
While the dramatic situation of the opera was updated, the music making of Matias Häkkinen’s Ensemble Nylandia affirmed ‘authentic’ Baroque style. This Finnish group of six players (harpsichord, two violins, cello, lute, and flute) produced an attractively intimate sound, sprightly and elegant, the violins providing that tart, vibrato-less tone that so distinguishes baroque period performance today. Altogether, a fine band, with a deft feel for the dance that underlies much of Handel’s music.
— Harvey de Roo, Vancouver Classical Music 15.9.2017 (Acis & Galatea)
Helsinki’s Ensemble Nylandia led by Matias Hakkinen from the harpsichord, a vibrant group of young artists presented a tight, coherent, riveting read of a classic Baroque opera.
— Hilary Clark, Opera Canada 19.9.2017 (Acis & Galatea)
Korva on niin tottunut cembaloissa ja pianoissa käytettyyn tasavireiseen viritykseen, että aluksi tuntui siltä kuin cembalon viritys olisi jäänyt kesken. Kuului samanlaista huojuntaa kuin esimerkiksi kitaraa viritettäessä.
— Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat 9.8.2017 (BRQ Vantaa)
Ensemble Nylandia soi lämpimästi ja pehmeästi, hienostuneen ja elävän rytmikkäästi. Täysiverinen suoritus kielii niin kapellimestari Matias Häkkisen kuin jokaisen soittajan myötäsyntyisestä muusikkoudesta.
— Matti Sarpila, Demokraatti 3.10.2016 (Los Elementos)
Cembalisti Matias Häkkinen on koonnut pienen barokkiorkesterin, joka soittaa lämpimän värikkäästi, joskus tuskaisen mystisesti tai myrskyisästi ja aina suggestiivisen tanssillisesti.
— Hannu-Ilari Lampila HS 3.10.2016 (Los Elementos)
Literes yhdistelee italialaista oopperatyyliä kansanomaisiin aineksiin valloittavalla tavalla. Solistijoukko ja Matias Häkkisen johtama Ensemble Nylandia tempautuivat sen tanssilliseen pyörteeseen estoitta, mutta silti myös melankoliset tasot saivat osansa.
— Harri Kuusisaari, Rondo-lehti lokakuu 2016 (Los Elementos)
W.F.Bachin cembalokonsertto f-molli on dramaattisen impulsiivinen teos. Sen dramaattinen ensiosa antoi solisti Matias Häkkiselle mahdollisuuden näyttäviin juoksutuksiin. Soolo-osissa hahmottui kimmeltävää taituruutta — Hitaassa osassa solisti vaelteli mietteliäässä yksinäisyydessään laveiden orkesteripiirrosten saattelemana. Prestissimo-finaali tarjosi kipunoivaa sarjatulta. Sen vuolas tekstuuri nousi Häkkisen käsittelyssä virtuoosisiin kuvioihin. Tiukassa tekstuurissa orkesteri venyi ryhdikkääseen suoritukseen.
— Reijo Paavola, Kymen Sanomat 23.1.2016
Le clavecin alerte et omniprésent de Matias Häkkinen.
— Pedro Octavio Diaz, Muse Baroque, le magazine de la musique baroque 12.10.2011 (New Century Baroque)
Rannila pisti potkua väkevään bassosektioon, jonka dynamona oli viime syksynä diplomikonserttinsa pitäneen Matias Häkkisen mainio cembalo.
— Auli Särkiö, www.amfion.fi 30.1.2012 (Sibafest)