Hei, olen Matias Tapio Häkkinen. Olen muusikko. Joskus johtaja, joskus seuraaja, mutta aina tosissani. Useimmin soitan cembaloa, mutta muutkaan musiikilliset välineet ja toiminnot eivät ole vieraita.
Juureni ovat syvällä. Mielestäni ihan kaikessa musiikissa tuntuu, näkyy ja kuuluu syvällinen ihmisyys, maallista korkeampi ylevyys ja itse muinaisuus. Näen uutta vanhan läpi. Musiikillinen äidinkieleni on renessanssipolyfoniassa, yksinkertaisessa laulussa, kontrapunktissa, ja barokkiharmonioissa. Niiden kautta toimin moninaisilla kentillä ja monenlaisilla säännöillä. Niiden kautta löytyvät normaali ja tavaton, jäsennetty ja jäsentymätön, ruma ja kaunis, stabiili ja labiili, temppelin pylväät ja niiden pinnoilla luikerteleva viiniköynnös. Eivätkä ne estä nykyihmistä, kokijaa tuntemasta sekä yksilöllisiä että yhteisiä väristyksiä eri musiikkien äärellä.
Ja musiikki on luontoa. Siinä elävät, tuntuvat ja kuuluvat veden virtaus, taivaankappaleiden radat, valonsäteet, toivoton pimeys, viiltävä kylmä tuuli, lempeän lämmön säteily, heilahtelevat heilurit, kaaressa lentävä keihäs, varmemmat ja epävarmemmat askelet, kotkan ja perhosen siivet, valtameren kohina ja ukkosen hylinä, sydämen lyönti ja nukkuvan hengitys.
En halua tuntea enkä tuottaa yhtään välinpitämätöntä ääntä. Musiikissakin on mahdollista löytää helposti huomattava läsnäolo ihmiseltä ihmiselle, kuin keskustelussa, mutta yhtä lailla läsnä ovat myös selittämätön, salainen, yleinen ja yhteinen viesti pientä yksilöä, tekijää, tai kokijaa kohti.
Kontekstitietoisuus on kiinnostavaa! Eri musiikeille ja niihin liittyville seremonioille todella on aikansa ja paikkansa, joskus voi olla kaikkein kiinnostavinta kerrankin olla pyrkimättä rikkomaan rajoja, olla poistumatta poteroista tai varoa kaatamasta aitoja. Todellista laatikon ulkopuolista ajattelua on osata tarvittaessa rakentaa laatikko ja toisaalta kunnioittaa oikein hyviä jo olemassa olevia laatikoita ja iloita niistäkin.
Säveltaidetoimikunta-podcast (yhdessä Jaani Länsiön kanssa, myös YouTubessa):
Jostain syystä mua ei ole vieläkään kutsuttu mihinkään keskustelemaan maastohiihdosta tai keihäänheitosta. Vinkatkaa ja linkatkaa tai muuten muistuttakaa, jos törmäätte johonkin, mitä olen suustani päästänyt, niin listaan tänne. Tai jos joku linkki on vanhentunut, niin poistetaan.
Esimerkiksi tällaista sanottavaa M. Häkkisellä on ollut ihmisenä ja taiteilijana (aikajärjestyksessä uusimmat ylhäällä):
Ylen Oopperaillassa puhumassa Monteverdin Odysseuksen kotiipaluusta
Savon sanomissa BarokkiKuopion kesän 2022 ohjelmasta (“Barokin ja kaalin herkkä liitto”)
Virtuaalikirkon sivuilla Anu Pulkkisen kanssa puhumassa hiljaisen viikon musiikeista
Savon Sanomissa kaupunginorkesterin hiljaisen viikon konsertista (“huumorin hitu hiljaiselle viikolle”)
Vanhan musiikin liiton blogissa puheenjohtajan terveisiä poikkeusaikana, esim. täällä ja täällä, sekä täällä ja täällä
Ensemble Nylandia täytti 10 vuotta
Aamulehdessä Pirkanmaan SKR:n uudesta cembalosta ja vanhasta musiikista
Belgiassa Teeta Kentalan kanssa keikalla ja myös Puolassa.
Helsingin Sanomissa Flatlands-projektista
Savon Sanomissa BarokkiKuopio-festivaalista 2018
Radio Helsingin Klasarikelluntaa-ohjelmassa keväällä 2017 Ville Kompan kanssa
Helsingin Sanomissa puhumassa BRQ Vantaasta 2017 ja liioista koskettimista
Yle Klassisen henkilökuvassa eletään unelmia todeksi.
Ylen Vlogissa naamioidaan joululauluja Sinin kanssa.
Ylen Kantapöydässä joulutunnelmissa.
Kouvolan sanomien jutussa yhdistyvät intohimoni huonekaluihin ja soittimiin
Rondo-lehdessä jutellaan Barokkijoululauluista
Kymen sanomissa Tuuli Lindebergin ja Raymond Coxin kanssa joulutunnelmissa
Suomen vanhan musiikin liiton blogissa ihminen voi vaikka kertoa Café Barock -toiminnasta.
Tuima-lehdessä annetaan ymmärtää, että klasarihommat on kalkkeutuneita - paitsi mä.
Vantaan sanomissa jaarittelemassa barokkimusiikin oletetusta kuolleisuudesta.
Ylen Kultakuume-ohjelmassa puhumassa klasarimaailman ite-taiteesta
Keskustelemassa harjoittelemisen tärkeydestä BRQ Vantaalla
Ylen kantapöydässä puhumassa Suomen ensimmäisestä klassisen musiikin joukkorahoituprojektista
Nuorena vihaisena miehenä Hollannissa ja kiertueilla Amfionin leivissä.
Rondon asiantuntijana kertomassa maailmalle, mitä on oikea barokki.